Pomoc dla rolników, którzy ponieśli straty w uprawach spowodowane wystąpieniem w 2025 przymrozków wiosennych, powodzi, gradu, deszczu nawalnego lub huraganu.

Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa poinformowała, że ruszyła pomoc dla rolników, którzy ponieśli straty w uprawach spowodowane wystąpieniem w 2025 r. przymrozków wiosennych, powodzi, gradu, deszczu nawalnego lub huraganu.

Wnioski można składać do 15 listopada 2025 r.

O takie wsparcie mogą starać się rolnicy, w których gospodarstwach powstały straty w wysokości powyżej 30% średniej rocznej produkcji roślinnej liczonej z trzech ostatnich lat poprzedzających rok, w którym wystąpiły te szkody, albo z trzech lat w okresie pięcioletnim poprzedzającym rok, w którym wystąpiły te szkody, z pominięciem roku o najwyższej i najniższej wielkości produkcji roślinnej. Poziom szkód jest szacowany przez komisje wojewódzkie.

Pomoc nie przysługuje do powierzchni upraw drzew i krzewów owocowych, truskawek i warzyw, w których wystąpiły w 2025 r. szkody spowodowane przymrozkami wiosennymi w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich oraz do powierzchni upraw do których wnioskodawca otrzymał pomoc „Żuławy – Deszcz nawalny 2025 – de minimis w rolnictwie”. Natomiast rolnicy z Żuław, którzy nie mogli skorzystać z pomocy w ramach naboru trwającego od 16 do 24 października z powodu np. niewykazania na zdjęciach satelitarnych powstałych strat w uprawach, które są jednak potwierdzone przez komisje szacujące szkody, mogą ubiegać się o wsparcie w naborze rozpoczętym 27 października 2025 r. O wsparcie mogą się starać także rolnicy z tych terenów, którzy nie mogli ubiegać się o pomoc w zakończonym 24 października naborze z powodu przekroczenia limitu pomocy de minimis. W przypadku naboru rozpoczętego 27 października br. pomoc jest bowiem udzielona jako pomoc publiczna, więc wykorzystany limit de minimis nie jest przeszkodą w uzyskaniu wsparcia.

Wnioski należy składać na formularzu opracowanym przez Agencję i udostępnionym na jej stronie internetowej za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ARiMR (PUE ARiMR)

Więcej informacji o tej pomocy – https://www.gov.pl/web/arimr/kleski-2025—pomoc-publiczna

 

Oszuści podszywają się pod ARiMR – warto być czujnym

W ostatnim czasie obserwuje się wzmożoną aktywność akcji phishingowych. Do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zgłaszają się rolnicy, którzy otrzymują podejrzane smsy i emaile. Oszuści, wykorzystując wzmożony okres kontroli administracyjnych i realizacji wypłat zaliczek, podszywają się pod pracowników Agencji. W treściach wiadomości, pod pretekstem uzupełnienia danych czy dokonania poprawek, przesyłają prośby o podanie loginu i hasła do systemów teleinformatycznych Agencji. Ponadto, zdarzają się również przypadki podszywania się pod wykonawców kontroli na miejscu.

Aby uchronić się przed nieuczciwymi praktykami, warto pamiętać o kilku zasadach.

ARiMR nie jest nadawcą i nigdy nie wysyła smsów lub emaili, w których pojawiają się prośby o podanie danych logowania do systemów wewnętrznych Agencji. W naszych wiadomościach nie załączamy linków przekierowujących do zewnętrznych stron internetowych np. odnośników do serwisów bankowych z informacją o konieczności dokonania korekt finansowych. W prawdziwej wiadomości od Agencji rolnik otrzyma jedynie informację o potrzebie zalogowania się do systemu, by zapoznać się ze szczegółami sprawy.

 

Wykonawcy kontroli na miejscu, z którymi ARiMR zawarła umowę również nie wysyłają smsów z linkami. W treści wiadomości wskazują jedynie dane kontaktowe, na które można przesłać dokumenty potwierdzające realizację zobowiązań wynikających z ubieganiem się o daną płatność. Istotne jest, aby nigdy nie korzystać z przekierowań zamieszczonych w treści emaila lub sms, a numer telefonu bądź adres email wpisywać samemu. Oszuści potrafią bowiem zamaskować te dane, które po kliknięciu będą kierować nas pod zupełnie inny adres, niż ten widoczny w wiadomości. Gdy autentyczność otrzymanego komunikatu budzi wątpliwość, warto informację o potencjalnym wykonawcy kontroli sprawdzić na liście firm opublikowanej na naszej stronie internetowej – https://www.gov.pl/web/arimr/zasady-realizacji-kontroli

Zaproszenie dla Przedsiębiorców

Szanowni Państwo,

Instytut ADN sp. z o.o. sp. k. oraz Fundacja Kultury bez Barier zapraszają Przedsiębiorców do udziału w projekcie Instytut Dostępności – szkolenia i doradztwo dla firm, o numerze FERS.01.03-IP.09-002/24.

Projekt realizowany jest w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+).

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie internetowej projektu Instytut Dostępności (www.akademiadostepnosci.pl)

Załączniki